COMPARTIMENT PROTECȚIA FAMILIEI ȘI COPILULUI, DE INTERVENȚII ÎN SITUAȚII DE URGENȚĂ, DE ABUZ, NEGLIJARE, TRAFIC, MIGRAȚIE ȘI PREVENIREA MARGINALIZĂRII SOCIALE
- Componența compartimentului:
- 2 Inspectori ;
- 1 Referent .
- Date de contact : Str. Eroilor, nr. 40; Tel. 0254-241300, email: asistenta.sociala@orastie.info.ro; spasorastie@yahoo.com.
- PROGRAM: Luni – Miercuri: 7.30 -15.30
Joi: 7.30 - 17.00
Vineri: 7.30 – 14.00
- PROGRAM DE RELAȚII CU PUBLICUL : Luni – Vineri: 9.00- 12.00
- Principalele atribuții și competențe ale compartimentului:
Are rolul de a ocroti și sprijini familia, de a dezvolta și consolida solidaritatea familială, prin oferirea de servicii sociale cu caracter primar, care au drept scop prevenirea sau limitarea unor situații de dificultate ori vulnerabilitate care pot duce la marginalizare sau excluziune socială pentru familiile şi copiii aflați în dificultate din municipiul Orăștie, precum și asigurarea unei intervenţii eficiente și adecvate în situaţia copiilor aflați în situaţie de risc menite să asigure respectarea drepturilor copilului.
- monitorizează şi analizează situaţia copiilor din unitatea administrativ-teritorială, precum şi a modului de respectare a drepturilor copiilor, asigură centralizarea şi sintetizarea datelor şi informaţiilor relevante sociale, individuale si familiale;
- realizează activitatea de prevenire a separării copilului de familia sa;
- identifică şi evaluează situaţiile care impun acordarea de servicii şi/sau prestaţii pentru prevenirea separării copilului de familia sa;
- informează familiile cu copii în întreţinere asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora, asupra drepturilor copilului şi asupra serviciilor disponibile pe plan local;
- asigură consilierea socială individuală, de cuplu sau de grup, la domiciliul beneficiarului sau la sediul instituţiei, pentru cazurile instrumentate;
- urmăreşte evoluţia dezvoltării copilului şi a modului în care părinţii acestuia îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecţie specială şi a fost reintegrat în familia sa;
- întocmeşte planul de servicii pentru prevenirea separării copilului de familia sa;
- întocmeşte pe baza verificărilor efectuate pe teren anchetele sociale şi în cazul în care este necesar înaintează propunerea de luare a unei măsuri de protecţie specială;
- întocmește pe baza verificărilor efectuate în teren a anchetelor sociale necesare completării documentației pentru orientarea școlară și profesională, la solicitarea părinților sau a reprezentanților legali ai copilului;
- identificarea și monitorizarea copiilor ai căror părinți se află plecați la muncă în străinătate;
- eliberarea dovezilor pentru părintele/părinţii care pleacă la muncă în străinătate (în baza unui contract de muncă) şi ai căror copii rămân în grija altor persoane;
- asigură şi urmăreşte aplicarea măsurilor de prevenire şi combatere a violenţei în familie;
- în realizarea atribuţiilor specifice, colaborează cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului;
- identificarea copiilor şi a familiilor care se află într-o situație de dificultate (abandon, violența în familie, abuz, absenteism/abandon școlar, comportament deviant, etc.);
- monitorizarea copiilor conform obiectivelor cuprinse în planul de servicii;
- realizarea activității de înregistrare a nașterii pentru copiii din municipiul Orăștie părăsiți în maternitate şi care nu au nașterea înregistrată;
- consilierea părinților în vederea realizării activității de înregistrare a nașterii copilului după expirarea termenului prevăzut de legislația în vigoare;
- monitorizează şi oferă asistenţă şi sprijin femeilor însărcinate predispuse să-şi abandoneze copilul, sprijină integrarea sau reintegrarea copilului în familie, supraveghează şi ajută părinţii care, din cauza sărăciei, consumului de alcool, sau a unui comportament deviant, nu respectă în mod corespunzător drepturile copilului şi nu îşi îndeplinesc obligaţiile părinteşti;
- ține evidenţa minorilor asupra cărora s-au luat măsuri de ocrotire şi verifică, prin vizite la domiciliu sau sedii de instituţii, modul în care se realizează aceste măsuri, făcând propuneri corespunzătoare;
- promovarea mǎsurilor de sǎnǎtate şi igienǎ care sǎ contribuie la creşterea accesului cetǎţenilor la servicii de sǎnǎtate publicǎ şi a speranţei de viaţǎ, în colaborare cu instituţiile de profil;
- acordarea serviciilor de consiliere şi sprijin copiilor şi tinerilor în vederea înscrierii la unităţile de învăţământ şi monitorizarea frecvenţei acestora la şcoli;
- acordarea serviciilor de consiliere tinerilor care nu şi-au finalizat cursurile învǎţǎmântului general obligatoriu şi facilitarea accesului la cursurile de tipul celor cu frecvenţǎ redusǎ sau a doua şansǎ;
- acordarea serviciilor de consiliere pentru înscrierea la medicul de familie, pentru obţinerea actelor de identitate, înregistrarea în evidenţele ALOFM în vederea căutării unui loc de muncă sau participării la cursuri de calificare şi pentru întocmirea dosarelor în vederea obţinerii unor drepturi şi beneficii sociale (venit minim garantat, alocaţii pentru copii şi alocaţii pentru susţinerea familiei, burse sociale, locuinţe sociale, etc.);
- facilitarea dialogului persoanelor de etnie romă cu instituţiile sociale, medicale, educaţionale şi de cult.