INDEMNIZAŢIA LUNARĂ PENTRU CREŞTEREA COPILULUI
CU DIZABILITATE (2 – 3 ANI)
TITULAR ŞI BENEFICIAR - unul dintre părinţii copilului nou - născut care, în ultimii doi ani anterior datei naşterii acestuia, a realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit. De indemnizaţia pentru creşterea copilului beneficiază, opţional, oricare dintre părinţii copilului cu dizabilitate în vârstă de până la 3 ani.
Beneficiază de aceleaşi drepturi şi una dintre persoanele care au adoptat copilul, cărora li s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care au copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă, precum şi persoana care a fost numită tutore.
Concediul și indemnizația pentru creșterea copilului cu dizabilitate până la vârsta de 3 ani, se stabilește în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni (consecutive/succesive) din ultimii doi ani anteriori nașterii copilului.
*Persoanele care realizează venituri supuse impozitului cu cel puțin 60 de zile înainte de împlinirea vârstei de 3 ani, au dreptul la un stimulent de inserție până la împlinirea de către copil a vârstei de 4 ani.
CADRUL LEGISLATIV:
- O.U.G. nr. 111/ 2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor - ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 111 din 8 decembrie 2010.pdf ;
- H.G. nr. 52 / 2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111 / 2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor - HOTĂRÂRE nr. 52 din 19 ianuarie 2011.pdf .
CONDIŢII:
- este cetățean român, cetățean străin sau apatrid;
- are domiciliul sau reședința pe teritoriul României;
- locuiește în România împreună cu copilul/ copiii pentru care solicită drepturile și se ocupă de creșterea și îngrijirea acestuia/ acestora;
- în ultimele 24 luni anterioare datei nașterii copilului, a realizat timp de 12 luni venituri supuse impozitului pe venit din salarii, activități independente sau activități agricole sau s-a aflat în una din situațiile prevăzute la art. 2, alineatul 5 din O.U.G. nr. 111/ 2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor.
ACTE NECESARE:
- Cerere - tip - Descarcă formularul (DPAS_cerere_tip_INDEMNIZATIE CRESTERE COPIL.pdf) - timp necesar de completare ~ 20 min;
- Declarație pe propria răspundere - tip - Descarcă formularul (DPAS_declaratie_ indemnizatie_2-3 ANI_copil_dizabiltate.pdf) - timp necesar de completare ~ 5 min;
- Cerere de suspendare a contractului individual de muncă (copie aprobată de angajator conformă cu originalul);
- Decizie de prelungire a suspendării Contractului Individual de Muncă;
- Copie certificat naștere copil;
- Copie certificat încadrare în grad de handicap al copilului;
- Copie Carte Identitate părinți;
- Copie certificat căsătorie;
- Alte acte după caz:
- Copie după: act adițional, decizia, dispoziția de suspendare a contractului de muncă;
- Certificatul sau extrasul de naștere tradus în limba română de un traducător autorizat, (pentru copiii cetățeni străini sau români născuți în străinătate);
- Hotărâre judecătorească de încredințare în vederea adopției, de încuviințare a adopției, hotărâre judecătorească/decizie DGASPC de plasament sau plasament în regim de urgență, hotărâre judecătorească de instituire a tutelei; act doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal, respectiv părinte, tutore, curator, sentință de divorț, etc. - în copie;
- Pentru cetățenii străini, apatrizi - documente eliberate de autoritățile din țara de origine și confirmate de autoritățile române;
- Declarație - tip - a mamei în cazul în care acesta nu îndeplinește condițiile de acordare a concediilor medicale/indemnizațiilor și beneficiază tatăl - Descarcă formularul (DPAS_declaratia_ tip_mama.pdf) - timp necesar de completare ~ 3 min;
- Procura;
- Extras de cont (opțional);
- Dosar plic.
*Dosarul va fi depus de către una dintre persoanele îndreptățite (mama sau tatăl), reprezentantul legal sau mandatarul, la sediul Direcției Publice de Asistență Socială Orăștie, str. Eroilor, nr. 40, Luni – Vineri: 9.00- 12.00.